Jak už se u nás ve škole stalo dobrým zvykem, nenecháme žádný státní svátek odplout bez povšimnutí. Naopak se v projektovém dni seznamujeme se všemi souvislostmi, fakty a tradicemi, které daný svátek provází. Tentokrát byl na řadě 17. listopad, výročí tzv. sametové revoluce, oficiálně Den boje za svobodu a demokracii.

Ráno jsme se všichni sešli ve třetí a čtvrté třídě. Využili jsme dopředu zjištěné informace od našich rodičů, kteří sametovou revoluci zažili. Pod vedením Hanky jsme si povídali o tom, jak se v Česku žilo před rokem 1989, co je to socialismus a jak tehdy (ne)fungoval, a zapisovali vše na velký papír. Potom přišla na řadu scénka ze socialistické školy, kterou nám sehrály paní učitelky. Někteří z nás byli hodně překvapení až zaskočení z poznání, jak to kdysi ve škole vypadalo a jak probíhalo vyučování. Když scénka skončila, rozdělili jsme se do skupinek napříč ročníky a dostali jsme 20 minut na secvičení podobného ztvárnění. Mohli jsme si vybrat, jestli zpodobníme život před rokem 1989 nebo po něm. Přestože časový limit nebyl dlouhý a úkol byl náročný na kreativitu a spolupráci, všechny „kusy“ byly hodně povedené a z některých scén až mrazilo (např. z té o emigraci nebo o zabavování statku).

Po této „divadelní“ části následovala část informativní, při které jsme sledovali videa z doby socialismu, ale hlavně záběry ze 17. listopadu na Národní třídě a z demonstrací, které byly organizovány poté. Obrazy lidí v davu, cinkající klíče, vlajky, trikolóry, zpěv hymny. To vše bylo velmi emotivní a působivé. Dojmy, které v nás záběry vyvolaly, jsme se pak pokusili vložit do společného díla. Vytvořili jsme matrici pro tisk plakátu k výročí 17. listopadu. Každý z nás vytvořil jeden symbol Sametové revoluce, který jsme pak vložili do společného obrazu. Povedl se, co říkáte?